Η Συζήτηση λήγει σε
0 Η
0 Ω
0 Λ

εισηγηση απο Ecodialogues

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Δημόσια συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων για έργα και σχέδια

10

Το WWF Ελλάς και ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛ/ΛΑΚ), στο πλαίσιο διαμόρφωσης ενός σχεδίου πρότασης πολιτικής για τη βελτίωση των διαδικασιών δημόσιας συμμετοχής σε περιβαλλοντικά θέματα, επιθυμούν να ακούσουν τις απόψεις του ενδιαφερόμενου κοινού σχετικά με το πώς να βελτιώσουμε και να ενδυναμώσουμε τη συμμετοχή μας, ούτως ώστε οι πολίτες να έχουν λόγο για όσα θέματα τους αφορούν και τους επηρεάζουν άμεσα. Ειδικότερα:

  1. Πώς μπορούν να βελτιωθούν οι υφιστάμενες διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης κατά τη διαμόρφωση σχεδίων και προγραμμάτων για το περιβάλλον και την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων (π.χ. τρόπος διεξαγωγής δημόσιας διαβούλευσης, μέσα/εργαλεία, αξιοποίηση νέων τεχνολογιών κ.λπ.); 
  2. Ποιοι άλλοι νέοι τρόποι ή διαδικασίες δημόσιας συμμετοχής μπορούν να προβλεφθούν για την ενίσχυση του ρόλου των πολιτών στα ως άνω ζητήματα; Μπορείτε να αναπτύξετε τα βασικά συστατικά στοιχεία των προτεινόμενων νέων διαδικασιών (π.χ. συγκρότηση νέων οργάνων με τη συμμετοχή των πολιτών, σύνθεση, αρμοδιότητες κ.λπ.); 

Τι προβλέπεται σήμερα για τη συμμετοχή των πολιτών στην αδειοδότηση - έγκριση έργων ή σχεδίων

Η περιβαλλοντική νομοθεσία προβλέπει ότι τα έργα και σχέδια που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον υπόκεινται σε διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης από τις αρμόδιες δημόσιες αρχές, κατόπιν εκτίμησης των επιπτώσεών τους στην κοινωνία και το περιβάλλον. Τέτοια έργα αποτελούν για παράδειγμα η ανέγερση σύνθετου τουριστικού καταλύματος, ή η εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού πάρκου. Με τον όρο σχέδιο/πρόγραμμα αναφερόμαστε σε εκείνα τα εργαλεία σχεδιασμού οικονομικών δραστηριοτήτων, όπως είναι για παράδειγμα το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), τα χωροταξικά και πολεοδομικά σχέδια, και τα προγράμματα έρευνας και εξόρυξης υδρογονανθράκων.

Οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης αφενός, εκφράζοντας απόψεις κατά τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης επί των μελετών εκτίμησης των επιπτώσεων [Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) ή Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ)], και αφετέρου συμμετέχοντας σε συλλογικά όργανα (π.χ. παρέμβαση ενώπιον του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου). 

Ποιες είναι οι ελλείψεις και τα εμπόδια στην ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών

Σήμερα, ωστόσο, οι πολίτες που επιθυμούν να συμμετάσχουν στις διαδικασίες αυτές βρίσκονται αντιμέτωποι με μία πληθώρα προκλήσεων, οι οποίες αφορούν μεταξύ άλλων: (α) τον χρόνο που καλούνται να συμβάλλουν (όταν δηλ. είναι πλέον ώριμα τα έργα και τα σχέδια και εντός ασφυκτικών προθεσμιών), (β) τον τρόπο που συμμετέχουν (δηλ. σε διάσπαρτες διαδικασίες ενώπιον περισσότερων δημόσιων αρχών και υπό την προϋπόθεση ότι προβλέπεται διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης ή δημόσιας συμμετοχής εν γένει), (γ) τον ρόλο των πολιτών στη διαμόρφωση της τελικής απόφασης (εάν δηλ. λαμβάνονται ουσιαστικά υπόψη τα σχόλιά τους και πώς), και (δ) τα εχέγγυα για τη διασφάλιση της δημόσιας συμμετοχής (π.χ. την έγκαιρη και ουσιαστική πληροφόρηση των πολιτών).   

Χρήσιμο υλικό: 

  • Αφετηρία συζήτησης.
  • Ο εκπαιδευτικός οδηγός για τη δημόσια συμμετοχή.
  • Η οδηγία 2011/92/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την εκτίμηση των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημοσίων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον. 
  • Ο νόμος 4014/2011 (Α΄ 209) για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. 
  • Ο νόμος 3937/2011 (Α΄ 60) για την Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
  • Ο νόμος 1650/1986 (Α΄ 160) για την προστασία του περιβάλλοντος, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. 
  • Η υπουργική απόφαση υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/17185/1069/2022 με θέμα «Τροποποίηση και κωδικοποίηση της υπό στοιχεία ΔΙΠΑ/οικ.37674/27-7-2016 υπουργικής απόφασης «Τροποποίηση και κωδικοποίηση της υπουργικής απόφασης 1958/2012 - Κατάταξη δημοσίων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 4014/21.9.2011 (Α΄ 209), όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει» (Β΄ 2471)» (Β΄ 841).
  • Η οδηγία 2001/42/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Ιουνίου 2001, σχετικά με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων.
  • Η κοινή υπουργική απόφαση υπ’ αριθμ. ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/2006 με θέμα «Εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2001/42//ΕΚ "σχετικά με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων" του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2001» (Β΄ 1225), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
  • Ο νόμος 3422/2005 (Α΄ 303) για την Κύρωση της Σύμβασης για την πρόσβαση σε πληροφορίες, τη συμμετοχή του κοινού στη λήψη αποφάσεων και την πρόσβαση στη δικαιοσύνη για περιβαλλοντικά θέματα.
Φιτ Πάντα
2 χρόνια πριν
Η ξαναευσθητοποιηση των πολιτών για τις ανεμογεννήτριες είναι ένα στοίχημα που πρέπει να μπει. Τα ινφογκραφικς, η συγκεκριμενοποιηση των προστατευόμενων περιοχών, τα παραδείγματα από διεθνή επιτυχίες θα βοηθούσαν
Θανάσης
2 χρόνια πριν
Στην παραπάνω χρήισμι λίστα καλό θα ήταν να προστεθεί και η Υ.Α. Οικ.: 1649/45/2014, όπως αυτή εφαρμόζεται και ισχύει που περιγράφει αναλυτικά τις θεσμοθετημένες διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης κατά την περιβαλλοντική αδιοεδότηση των έργων και δραστηριοτήτων κατηγορίας Α. Σε κάθε περίπτωση, ένα πρώτο βήμα θα μπορούσε να είναι η ανάπτυξη ενός WebGIS, στη μορφή ίσως του Οικοσκόπιου, που θα περιλαμβάνει κάθε χρήσιμη πληροφορία των υπό εξέταση έργων και θα επιτρέπει τη διάδραση του χρήστη με αυτή.
Roubini Marini
2 χρόνια πριν
Το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με την πρόσβαση στην περιβαλλοντική πληροφορία και τη συμμετοχική διαδικασία είναι ικανοποιητικό. Θα πρέπει να εντοπιστούν τα εμπόδια στην εφαρμογή του ώστε να δρομολογηθεί η αναίρεσή τους.
Roubini Marini
2 χρόνια πριν
Απαραίτητη είναι η προαγωγή της ενεργητικής ενημέρωσης εκ μέρους των αρμοδίων αρχών και η εξεύρεση τρόπων ενίσχυσης της δημόσιας συμμετοχής στη νομοθετική διαδικασία.
Roubini Marini
2 χρόνια πριν
Η αξιολόγηση των μέτρων μείωσης των επιπτώσεων αποτελεί μια θεμελιώδη πτυχή της διαδικασίας λήψης αποφάσεων, καθώς πρόκειται για μέτρα που αποσκοπούν στην αποφυγή, πρόληψη ή μείωση και, εάν είναι δυνατόν, αντιστάθμιση πιθανών σημαντικών δυσμενών επιπτώσεων στο περιβάλλον.
Roubini Marini
2 χρόνια πριν
Θα πρέπει λοιπόν να συγκεκριμενοποιηθεί η διαδικασία που θα εξυπηρετεί κατά τον καλύτερο τρόπο τη δυνατότητα συμμετοχής και θα υποστηρίζει την υποβολή προτάσεων από πλευράς των πολιτών ή των ενδιαφερομένων φορέων. Τέτοιες προτάσεις θα μπορούσαν να αξιολογούνται σε εύλογο χρονικό διάστημα και τηρουμένων των αναλογιών από ανεξάρτητους νομικούς και τεχνικούς εμπειρογνώμονες πριν ενταχθούν ή τροποποιήσουν ενδεχομένως τη σχετική νομοθετική ρύθμιση.
Roubini Marini
2 χρόνια πριν
Κατ’ αντιστοιχία στο πλαίσιο της διαδικασίας εγκρίσεων των περιβαλλοντικών όρων, καθώς και στην ευρύτερη διαδικασία αδειοδότησης, μέσω θεσμοθετημένης και συγκεκριμένης διαδικασίας θα πρέπει να παρέχονται ευκαιρίες στο κοινό και στα ενδιαφερόμενα μέρη να εκφράσουν απόψεις τους σχετικά με το σχεδιασμό και τους τρόπους μείωσης των επιπτώσεων. Σε ένα προηγμένο κοινωνικοπολιτικό σύστημα η διαδικασία θα μπορούσε να ενσωματώνει τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης ή/και να στηρίζεται σε νέες τεχνολογίες. Οι προτάσεις των ενδιαφερόμενων μερών να ιεραρχούνται ή/και να βαθμολογούνται ανάλογα την εμπλοκή τους (πχ οι προτάσεις από τους ιδιοκτήτες γης σε προτεινόμενες εγκαταστάσεις ΑΠΕ).
Petros Kousounadis
2 χρόνια πριν
Να είναι προαπαιτούμενη η συγκατάθεση των τοπικών ΟΤΑ και της κοινωνίας για την εγκατάσταση οποιουδήποτε έργου. Κανενα έργο χωρίς την αποδοχή της τοπικής κοινωνίας.
InCommOn
2 χρόνια πριν
Να γίνεται η διαβούλευση με εποικοδομητικότερο τρόπο. Να είναι στον σωστό χρόνο και πιο γνωστή η διαδικασία, να είναι ευκολότερη και να γίνεται καλύτερη ανάλυση της αξιολόγησης της διαβούλευσης, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια και αιτιολόγηση του πως ενσωματώνονται οι προτάσεις των πολιτών στα σχέδια και τα έργα.
Nikos Kyriakidis
2 χρόνια πριν
Να θεσμοθετηθεί ένα διαρκές Συμβούλιο Περιβαλλοντικών Οργανώσεων στο οποίο θα συμμετέχουν ενεργές οργανώσεις της ΚτΠ. Σε αυτό το συμβούλιο θα στέλνονται υποχρεωτικά για διαβούλευση σχέδια για έργα με περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Η θετική γνωμάτευση των φορέων της ΚτΠ να είναι προϋπόθεση για κάθε μεγάλο έργο. Να υπάρχει επαρκής χρόνος διαβούλευσης και σύνοψη περιγραφής κάθε έργου και των επιπτώσεων του, έτσι ώστε κάθε ο κάθε πολίτης να είναι σε θέση να σχηματίσει εικόνα για τις επιπτώσεις του κάθε έργου. Οι μακροσκελείς εκθέσεις και οι τεχνοκρατικοί όροι δημιουργούν φραγμούς στην ενημέρωση. Νικος Κυριακίδης
Πώς λειτουργεί ?